dinsdag 2 oktober 2007

Iquitos

Ben na een lange dag van reizen eindelijk in Iquitos. Eerst bijna 5 uur in de bus, dan 50 min. vliegen,tussenstop en weer 50 min. vliegen. Het is hier weer een totaal ander klimaat dan ik tot nu toe meegemaakt heb. Op het moment is het rond de 30 gr. met een vochtigheidsgraad van 300% (zoiets). Ik heb een hostal kunnen vinden. Mijn eerste keuze had geen simple (1 persoons) en voor een matrimonio wilde ik het geld niet uitgeven. Dus 2e keuze. Het is hostal Baltazar geworden. Zeer eenvoudige kamer, maar wel met eigen badkamer en een ventilator, want die heb je hier echt nodig. En cable-tv. Dat schijnt bijna standaard te zijn bij de meeste hostals die een beetje pretenties hebben. Nou ja, dan kijken we straks nog even CNN of een film ofzo. Ik vind het wel fijn; om te voorkomen dat ik om een uurtje of 20:00 al lig te snurken. De hitte en vooral de vochtigheid is iets om aan te wennen, dus morgen wordt een verken-dag. Kijken waar vandaan de boot vertrekt richting Lagunas. Ik wil nog naar de Bélenmarkt. Dat is een soort drijvend dorp (als het water hoog genoeg staat)van waaruit veel handel wordt gedreven. Mijn eerste indruk van Iquitos is dat het relaxed is hier en toch zeer hectisch. Het verkeer is hier net zo chaotisch als in elke andere grote Peruaanse stad. Met kleine tuk-tuks die alle niet bestaande verkeersregels aan hun laars lappen en heel veel scooters, brommers en motoren. Dit lijkt hier i.t.t in de rest van Peru het belangrijkste persoonlijke vervoermiddel te zijn. Je ziet op 1 brommer een heel gezin, met 1 kind voorop, moeder achterop met tussen haar en vader nog een kind. Of man en vrouw samen, met de vrouw in amazonezit achterop. Ziet er erg gevaarlijk uit. 1 tikje en ze ligt, maar ik denk dat door het klimaat het levenstempo en het temperament van de mensen hier wat hèniger is. Ik zal morgen uitgebreid kennis maken met deze junglestad. Waar ik nu al naar uitkijk is de schonere lucht als ik vanuit Iquitos de rivier op richting het einde van de wereld vaar.
Het enige waar ik nu (en altijd) bang voor ben is dat er ergens op een onverwacht moment een kakkerlak opduikt. Ik blijf alert.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

een kakkerlak bah, moet niet aan denken.
Maar wat een geweldige vakantie met veel avontuur en uitdagingen.
Ik volg je elke dag, maar heb nu pas de moed verzameld om ook wat te schrijven.
Hier is ook prachtig weer hoor. 13 graden, regen maar savonds bij de verwarming heb je ook het gevoel dat je in de tropen zit. :-)
Veel plezier nog verder en zorg goed voor je zelf.
groetjes Alena

Anoniem zei

Yooo Cin ;-)

Geweldig om weer te lezen wat je NU weer hebt meegemaakt, en goed kijken hoe ze rijden op die tuk tuks.... Ur never know ..... En ja !! goed uitkijken voor kakkerlakken... wij kijken alweer uit naar je volgende avontuur. Met soof alles goed en het weer is hier prcies wat alena schrijft, regenachtig, koud maar de verwarming en wat kaarsjes doen wonderen.... Trusten en take care off yourself ;-D

Liefs 10tje, S. the Man en een dikke miauw van Soof X

Cynthia: zei

Leuk Alena, dat je schrijft!
10, voor mij ben je een 20!
Het laatste avondtuur gaat morgen beginnen. Ik ben er wel een beetje nerveus over, omdat ik nog niet weet hoe het allemaal gaat lopen, maar goed dat zien we morgen wel weer, o nie dan!
Rachel, net het filmpje van Sophie gezien. Geweldig! Ik mis haar.