zondag 30 september 2007

Ica

Ben nu even in Ica. Ik dacht, ga even kijken hoe het daar nu is na de aardbeving. Ik kwam aan op de Plaza de Armas en daar was net een of andere ceremonie aan de gang. Heel officieel allemaal met soldaten en politie en afgezette straten enzo. De man van mijn hostal is met me meegereden naar Ica en hij heeft me aangeraden om mijn fototoestel niet mee te nemen en verder goed te letten op de spullen die ik wel meeneem. Het is triest in Ica. Ik schat dat het in goede doen ook niet echt een stadje is waar je veel tijd voor zou uittrekken, maar nu is het niet meer dan een zwaar gehavende gemeenschap die zover ik kan zien nog heel veel tijd nodig heeft om hier weer bovenop te komen. In de straten zie je het ene huis (schijnbaar)ongedeerd en het pand ernaast totaal verwoest. Veel van het puin is al weggehaald en dan blijft niet meer dan een lege plek waar voorheen iemands huis of bedrijfje stond. Soms moet je van de stoep even de straat op omdat er nog puin ligt. Er ontbreken stukken uit muren en torens van kerken. Wat nog wel overeind staat vertoont vaak grote scheuren en gaten in de pleisterlaag. Als hier nog een miniaardbevinkje overheen komt zal een groot deel van de gebouwen die nu nog staan het niet overleven.
Ik heb nog geen toeristen gezien en het is al 10:30. Eigenlijk heb ik hier ook niets te zoeken. Ik pak de taxi weer terug naar mijn luxe oase :-(

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Het lijkt me erg vreemd om zo'n stad te zien die verwoest is door een aardbeving, verschrikkelijk gewoon.
Heb je genoten BIJ het zwembad?

Ik moet je een compliment geven over hoe je de verhalen verwoord van hetgeen je daar meemaakt. Erg mooi om te lezen!

Lfs Barbara

Cynthia: zei

Dankjewel,
Het zwembad was zozo. Als je gewend ben aan veel actie, dan duurt zo´n zwembaddag erg lang hoor. Gelukkig had ik uitgeslapen tot 06:30!

Anoniem zei

Ik leef mee met de mensen die er wonen ...en ik leef met jou mee omdat je er niets aan kunt doen ook al zou je willen!! Probeer je er overheen te zetten en te genieten van je vakantie hoe rottig het ook is ...

Verder geen woorden maar wel een dikke pakkerd van ons 3tjes

10tje, S. the Man en Soof X miauw