woensdag 19 september 2007

DULCE!

Mensen ik voel me weer happy. Reden? Ik ben warm en ik heb warm en goed geslapen. Niet lang (was om 05:00 uur alweer klaarwakker)maar wel heerlijk. Om te beginnen was er gisteren warm water. Wat zeg ik, HEET water, waar het vel van je rug bij loslaat. Heerlijk. Ik heb de nodige inkopen gedaan. Allereerst een muts en handschoenen. Ik heb vannacht ook met de muts op geslapen. En een slaapshirt met lange mouwen. Ik weet niet van welk materiaal, maar zodra ik het aantrok was ik warm en daar is niks van overdreven. Toen ik het uittrok om er een ander shirt onder aan te doen (kriebel) en het daarna weer aantrok was het nog warm. Onnodig te zeggen dat ik het vannacht geen moment koud heb gehad. Ik denk ook wel dat het komt dat ik nu beter gewend ben aan de hoogte hoor. Vanmorgen een hoed gekocht voor morgen. Dat is wel nodig, want van even in de zon zitten op de Plaza de Armas heb ik al een branderig gevoel in het gezicht. En het was nog maar 10 uur.
Ik wil jullie vertellen wat Santos (taxichauffeur in Lima) me vertelde over de corruptie hier. De politieagenden zijn bijna allemaal corrupt. Ze plukken willekeurig een automobilist, of dat nou een taxichauffeur, een personenauto of een vrachtwagenchauffeur is, van de straat en vertellen hem dat ie een of andere doodszonde heeft begaan. Niks van waar, maar tegen de politie ga je niet in. Dan, zo zegt Santos, begint het spel. Voor die doodszonde moet je eigenlijk een bekeuring krijgen, maar dan is het aan de bestuurder om voor te stellen om de zaak met een paar soles af te handelen. Dan volgt er een korte onderhandeling en gaan beide partijen weer uit elkaar. De ene een paar soles armer en de ander een paar rijker. Santos zei dat mensen met een beetje fatsoenlijke auto (europees of een suv) er veel eerder uitgepikt worden omdat daar meer geld zit. Je moet als automobilist in Peru altijd met extra geld op zak van huis gaan voor het geval je wordt aangehouden door de politie. Erg he.
Ik ga zo naar de IncaTrail organisator voor een briefing van ongeveer een half uurtje. Dan wordt me alles nog eens uitgelegd en kan ik mijn vragen stellen.
Vanmiddag ga ik naar de beroemde ruïnes van weet ik veel. Ik kan die namen allemaal niet uitspreken. Het is net buiten Cuzco. Ik heb in het boek van Peter Frost de geschiedenis van de plek gelezen. Dan een korte siësta en dan moet ik nog de bustocht naar Puno regelen. Ik heb na heel veel wikken en wegen besloten om toch maar niet de trein, maar de bus te nemen. De bus rijdt zo goed als hetzelfde trajekt als de trein, doet er 4 uur korter over en is veeeeel comfortabeler. En hij stopt ook nog eens bij speciale plekken waar je uitleg over krijgt. Prijs is hezelfde. Jullie denken natuurlijk dat die keuze niet al te moeilijk lijkt, maar ik houd van treinreizen. Dit zou echter een onnodige marteling zijn geweest.
Nou dan is het nu tijd voor aktie. Jullie zullen tot maandag niets meer van me horen, want ik wordt morgenvroeg om 06:15 opgehaald en ben zondagavond rond 20:30 weer terug.
Tot dan!

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Yooo Cin ;-)

wij w8ten in spanning af naar je volgend spannend avontuur!!

Liefs van ons 3-tjes en een dikke zoen xxx

Cynthia: zei

Gelukkig is er maar 1 die me Cin noemt :-)
Ik ben nu onderhand redelijk nerveus voor morgen. Er zijn een aantal batterijen gesneuveld door de röntgen denk ik. Dat zit me nog het meest dwars. Er zijn een heleboel beslissingen te nemen en dan nog de twijfel of ik het wel kan volbrengen. Anyway...morgen zullen we het zien.
Dikke kus terug 10 en S the man.

Anoniem zei

Kom op meissie, als er iemand is die goede beslissingen kan nemen dan ben jij het ..... JE kunt het en je laat je door niets weerhouden hoor. Doe je ding en maandag hoor ik hoe goed jij beslissingen kunt nemen. Have faith girl ;-)

:-D

Greetzzz from S de man en 10tje

Anoniem zei

Hey lieverd,

ik ben ooh zooo blond! Zat maar iedere keer mijn mail te checken... Wachten,wachten,wachten maar geen mailtje meer van jou.. totdat ik bedacht maar eens hier te kijken en daar was je wel!
Wat een muts ben ik, niet dan?
Ik hoop dat je geniet van deze dagen en ik zal volgende week zeker weer lezen op je blog (ipv naar mijn mail te staren..)

Lfs Barbara

Anoniem zei

Hoi Cynthia,
Net de virtual tour bekeken. Ik hoop dat je het goed doorstaan hebt en onderweg hebt kunnen genieten van al dat moois. Ben erg benieuwd naar je verslag hierover en hoe het met je gaat.

groet Anita

Anoniem zei

Hola Cynthia, even melden dat het zo herkenbaar klinkt wat je allemaal schrijft.Misschien raak je ook wel verslaafd aan dit deel van de wereld net als wij. Je merkt vast dat het allemaal best makkelijk gaat en reizen met de bus is geen straf, vooral handig ook bv om te in de nacht pitten en tevens te reizen. Je kunt er ook eens je poepie kwijt, wat wil je nog meer. Have fun en denk aan het 'rechtop' slapen. Liefs,van je tia Monique

Anoniem zei

Heeii Cynthia!

Ik ben bij opa en oma en ze lieten me je blog zien.. Ziet er mooi uit!

Hoe doe je dat eigenlijk??

Groetjes, Mirle..

Anoniem zei

Cynnnnnnnnnnn!!!!

Waar ben jeeeeeeeeeeeeeee!!! Ik kom strakkies weer checken hoor ;-)
Ow ja het is 7 uur vroeger ghegheghe

tot zoooo ;-D

10tje,S the man & Soof

Anoniem zei

Hey,

Hoe is het gegaan?
Reminder; malaria pil!!

Greetzzz

Cynthia: zei

Bedankt allemaal voor jullie berichtjes. Mirle, als je wilt kijken we samen eens naar zo´n blog voor jou als je wilt. Leuk dat je schrijft!
Monique, rechtop slapen is niet echt een optie voor mij. Dan kan je dat slapen er wel af halen ;-)
De nachtbus is wel een optie, maar overdag zie je meer en als ik wil kan ik dan ook slapen.
bedankt voor je meeleven.